Egy épületgépészeti cég vezetőjével beszélgettünk válságról és versenyről. A recesszió az építőipart sújtja talán legjobban, így ez most érzékeny téma. A megrendelők olyan költségérzékenyek, hogy a minőség és a kivitelező reputációja háttérbe kerül. „Az utolsó körben más a sarki fűszeressel versenyzünk” fakadt ki beszélgetőpartnerem.
A nóném versenytársak minden minőségi szolgáltató réme. Akinek nincs veszítenivalója az könnyen ígérget: ha nem tud teljesíteni, legfeljebb odébbáll. A minőségi szolgáltató viszont reputációs tőkéjét éli fel, ha kompromittálja magát. Ráadásul ma jó nevű szolgáltatók is képesek fillérekért dolgozni, ha a munkáról nem a tulajdonos, hanem alkalmazott vezető dönt. Nehezen küldik el az ár alatt vállalkozó alkalmazottat, amíg nincs ki megcsinálja helyette az alulárazott munkákat. A veszteséggel csak az év végén kell elszámolni… ki időt nyer, életet nyer.
Foghatjuk a válságra, a vesztesek problémája, hogy „tömegszolgáltatást nyújtanak”. A megrendelő nem érzékeli, hogy kevesebbet kap, mert a „jó nevű” sem emelkedik ki igazán. A piac elaprózódott, 100 méterről a szereplők egyformák. Nincsenek megkerülhetetlen óriások. Jack Welch ezt ismerte fel, amikor a GE élére kerülve meghirdette az „első vagy második, rendbe tesz vagy bezár” stratégiát. A legjobbat megfizetik; talán még a másodikat is. A többiek futottak még.
Nekem ellentétes tapasztalataim vannak: háromnegyed éve keresek kivitelezőt egy családi ház jelentős átépítésére, bővítésére, 10 milliós nagyságrendű munkára. A magukat egytől-egyig korrektnek nevező vállalkozókból 10 is megfordult nálam, 3 le sem írta az ajánlatát (telefonon dobálózott csak számokkal), egy nem értette meg a tervrajzot többzsöri átbeszélés után sem, egy összeadási hibáktól hemzsegő anyagot adott, a többiek pedig 29 es 19 millió között mindenfélét mondtak, miközben minden megkérdezett építészt szerint 14 millióból már luxus szinten lehetne elvégezni a munkát. Jellemző, hogy a munkadíj a háromhavi munkára akkora, mintha egyidejűleg 15-18 ember dolgozna majd, noha mindenki 4-5 ember kiküldését ígérte. Az egyik kiviteletző a gyártó honlapja szerint szükséges mennyiség ötszörösét tervezte be csak téglából. Minden esetben, amikor rámutattam egy-egy hibára, az adott kivitelező javítást ígért, de örökre eltünt. A másik közös vonás az volt, hogy szidták az áron alul dolgozó, rossz minőségben teljesítő konkurenciát. Az építőiparban van válság, de az erkölcsi, nem pénzügyi.